Leczenie bezobjawowej bakteriurii u kobiet chorych na cukrzycę

Harding i in. (Wydanie 14 listopada) stwierdzam, że leczenie bezobjawowych bakteriurii u kobiet chorych na cukrzycę nie wydaje się zmniejszać powikłań i dlatego badania przesiewowe i leczenie nie są potrzebne. Jednak w Tabeli 3 ich artykułu pokazano, że kobiety z grupy placebo otrzymywały znacznie więcej antybiotyków w objawowych zakażeniach dróg moczowych niż kobiety w grupie leczonej przeciwdrobnoustrojowo. Ponadto, według nas, najważniejsza zmienna to efekt bezobjawowej bakteriurii na czynność nerek, a nie objawowej infekcji dróg moczowych. Cytując nasze badanie, 2 Harding i in. nie wspominając, że donieśliśmy, że kobiety z cukrzycą typu i bezobjawową bakteriurią wykazywały tendencję do spadku czynności nerek w krótkim okresie obserwacji. Ponieważ cukrzyca typu i typu 2 to różne choroby, uzasadnione są odrębne analizy. W badaniu przeprowadzonym przez Hardinga i wsp. Wszyscy pacjenci byli analizowani razem, a tylko 21 (20 procent) miało cukrzycę typu 1.
Wniosek z tego interesującego badania powinien polegać na tym, że trudno jest utrzymać tych pacjentów wolnych od bakteriurii. Ponadto uważamy, że przedwczesne jest stwierdzenie, że nie jest konieczne badanie przesiewowe i leczenie bezobjawowej bakteriurii u kobiet z cukrzycą. Czekamy na wyniki naszego pięcioletniego badania kontrolnego na prawie 200 kobietach z cukrzycą typu 1, w których obniżenie funkcji nerek jest główną zmienną wynikową.
Suzanne E. Geerlings, MD, Ph.D.
Vrije Universiteit Medical Center, 1007 MB Amsterdam, Holandia
se. [email protected] nl
Ruby Meiland, MD
Andy IM Hoepelman, MD, Ph.D.
University Medical Center Utrecht, 3508 GA Utrecht, Holandia
2 Referencje1. Harding GKM, Zhanel GG, Nicolle LE, Cheang M. Leczenie przeciwdrobnoustrojowe u kobiet z cukrzycą z bezobjawową bakteriurią. N Engl J Med 2002; 347: 1576-1583
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Geerlings SE, Stolk RP, Camps MJL, et al. Konsekwencje bezobjawowej bakteriurii u kobiet chorych na cukrzycę. Arch Intern Med 2001; 161: 1421-1427
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Geerlings i in. sugerują, że wyniki naszego badania mogą nie potwierdzać wniosku, że leczenie bezobjawowej bakteriurii u kobiet z cukrzycą nie przyniosło żadnych korzyści. Liczba dni stosowania antybiotyku w objawowym zakażeniu dróg moczowych była o 30% większa w grupie placebo niż w grupie leczonej przeciwdrobnoustrojowo, a liczba dni, w których antybiotyk był stosowany w przypadku wszystkich infekcji innych niż moczowe, była o 20% wyższa grupa placebo. Jednak wskaźnik pierwotnej zmiennej wynikowej, objawowa infekcja dróg moczowych, był podobny w obu grupach, a całkowita liczba dni stosowania antybiotyków w grupie leczonej przeciwdrobnoustrojowo była pięciokrotnie większa niż w grupie placebo. Biorąc pod uwagę wszystkie wyniki, uważamy, że wniosek, że nie ma korzyści z badań przesiewowych i leczenia bakteriurii wydaje się właściwy.
Nie zaobserwowaliśmy żadnych różnic między obiema grupami w stężeniu kreatyniny w surowicy lub progresji do niewydolności nerek W naszej analizie nie stwierdzono również różnic między kobietami z cukrzycą typu i cukrzycą typu 2, chociaż było stosunkowo mało osób z cukrzycą typu 1. Geerlings i in. nie stwierdzono związku między bezobjawowym bakteriurią a pogorszeniem czynności nerek u kobiet z cukrzycą typu 2 w wieku 18 miesięcy.1 U kobiet z cukrzycą typu i bezobjawową bakteriurią występowała tendencja do większego wzrostu poziomu kreatyniny w surowicy niż u kobiet z cukrzycą typu 1. 2 cukrzyca, ale ta różnica nie była znacząca. W innym prospektywnym badaniu kohortowym, które miało 14-letnią obserwację, nie było różnicy w zaburzeniu funkcji nerek między pacjentami z cukrzycą a bakteriurią i tymi, którzy jej nie ukończyli2. Dalsze badania podłużne czynności nerek u kobiet z bezobjawowym lub objawowym zakażeniem dróg moczowych będzie interesujące. Jednakże, nawet jeśli zaobserwowano, związek między bakteriurią a pogorszeniem czynności nerek może nie być przyczynowy. Należałoby również zająć się dodatkową kwestią, czy leczenie przeciwdrobnoustrojowe mogłoby ograniczyć taki spadek.
Lindsay E. Nicolle, MD
Godfrey KM Harding, MD
George G. Zhanel, Ph.D.
University of Manitoba, Winnipeg, MB R3A 1R9, Kanada