Ocena biologiczna i leczenie zespołu stresu pourazowego ad

Stan hiperadrenergiczny w połączeniu ze stępioną odpowiedzią ACTH na czynnik uwalniający kortykotropinę może w wyjątkowy sposób charakteryzować PTSD i jest podobny do stanów u zwierząt wcześniej lub chronicznie narażonych na stres. Zauważono, że objawy PTSD przypominają klasyczne (Pavlovskie) procesy kondycjonujące; wyniki badań psychofizjologicznych odzwierciedlają tę orientację. Bodźce obecne w momencie ataku lub urazu mogą zostać powiązane ze zdarzeniem w takim stopniu, że ponowne zaprezentowanie podobnych bodźców może wywołać ekspresję symptomów przerażenia; reakcja zaskakująca; obrazy wizualne, słuchowe, a nawet węchowe; i nadreaktywność autonomiczna. Warto zauważyć, że tylko bodźce, które są podobne lub związane z rzeczywistymi zdarzeniami, wywołują hiperreakcję psychofizjologiczną, jak można przewidzieć z klasycznego modelu warunkowania.
Ponieważ współistniejąca choroba psychiatryczna jest rozległa w przypadkach PTSD, zaburzenie to było trudne do zdiagnozowania i leczenia. Do 40 do 60 procent pacjentów z PTSD nadużywa alkoholu i innych substancji, z częstą współwystępowaniem zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, dwubiegunowych i panicznych. Rzeczywiście, powtarzającym się tematem w tych rozdziałach jest to, że istnieje niewiele czystych przypadków PTSD. Ostatnio opracowano standaryzowane i zatwierdzone metody wywiadów i samooceny w diagnozowaniu PTSD, jak opisano w późniejszych rozdziałach tej książki, w połączeniu z kontrolowanymi próbami farmakologicznymi u weteranów Wietnamu. Przegląd leczenia farmakologicznego PTSD sugeruje, że umiarkowane przyrosty osiągnięto dzięki fenelzynie, imipraminą i amitryptyliną, chociaż przedłużone leczenie lekami może być konieczne w celu uzyskania znaczących efektów klinicznych.
Niektóre kwestie badawcze o istotnym znaczeniu zostały poruszone w tych rozdziałach. Na przykład badania na zwierzętach potwierdziły immunizujące i terapeutyczne efekty zapewniania kontroli nad stresującymi zdarzeniami; badania mogą identyfikować osoby o wysokim ryzyku PTSD, które doświadczyły sytuacji, w których okazały się szczególnie bezradne, aby pomagać sobie lub innym. Konieczne są dalsze badania dawka-efekt w celu ustalenia, czy markery biologiczne i odpowiedź psychofizjologiczna różnią się w zależności od stopnia ekspozycji na uraz. Zawsze istnieje niebezpieczeństwo stronniczości w badaniu każdej grupy z chorobą psychiczną, ponieważ osoby najbardziej dotknięte chorobą odmawiają leczenia lub studiowania, a dotyczy to osób z PTSD. Wreszcie, kontrolowane badania nad PTSD u osób, które doznały wypadków lub urazów niezwiązanych z walką są skąpe. Odkrycia przedstawione w tej książce stanowią długą drogę do rozpoznania i leczenia wszystkich osób, które doznały ciężkiego stresu.
Jaylan S. Turkkan, Ph.D.
Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, MD 21205

[podobne: piramida żywieniowa 2014, szkła progresywne cena, usuwanie laserowe owłosienia cena ]