Ocena biologiczna i leczenie zespołu stresu pourazowego

Spośród około 3 milionów Amerykanów, którzy służyli w Azji Południowo-Wschodniej podczas wojny w Wietnamie, duża liczba osób uzyskała szeroki zakres symptomów po ich powrocie, w tym narkomanii, przemocy i innych poważnych dysfunkcji społecznych. Zostały one opisane w mediach jako bomba zegarowa czekająca na odejście, ale dopiero niedawno zostały wyjaśnione koszty zdrowia psychicznego tego zaangażowania i dostosowane do potrzeb metody leczenia. Objawy zespołu stresu pourazowego (PTSD) są rozpoznawalne jako symptomy zmęczenia bojowego i wstrząsów skorupy wcześniejszych wojen; w 1980 r. konstelacja symptomów, które nastąpiły po ekspozycji na ciężkie i stresujące wydarzenia, została dodana do oficjalnego podręcznika Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders [wydanie trzecie, poprawione]) po wysiłku zainicjowanym przez weteranów Wietnamu i specjalistów w zdrowie psychiczne. Cechy wymagane do diagnozy PTSD to odtworzenie lub pojawienie się snu i przebudzenie obrazu urazu i drętwienie reakcji, prawdopodobnie z dodatkowymi objawami przesadnej reakcji przestrachu, zaburzeń snu, winy, kłopotów z koncentracją, unikania aktywności które powodują przypomnienie zdarzenia traumatycznego lub nasilenie objawów po ekspozycji na podobne zdarzenia. Mimo że objawy po walce były głównym celem, każde poważne traumatyczne zdarzenie, takie jak gwałt, wypadek, klęska żywiołowa lub wykorzystywanie seksualne może przyspieszyć PTSD. Częstość występowania PTSD w wywiadzie szacowana jest na procent w całej populacji, 3,5 procent wśród osób narażonych na atak fizyczny i weteranów Wietnamu, którzy nie byli ranni, a 20 procent wśród weteranów Wietnamu, którzy zostali ranni w tym kraju (Helzer JE i wsp. Zespół stresu pourazowego w populacji ogólnej N Engl J Med 1987; 317: 1630-4). Inne szacunki dotyczące życia sięgają nawet 40 procent w przypadku mniejszych próbek weteranów z Wietnamu. Obecna ocena znaczenia PTSD znajduje odzwierciedlenie w tym, że jest to drugi tom poświęcony temu tematowi Progress in Psychiatry , w którym pierwsze dotyczyły dzieci z PTSD. Redaktor zgromadził coś, co wydaje się być definitywną grupą badaczy, którzy identyfikują biologiczne markery PTSD i klinicystów, którzy wyjaśniają podobieństwa między PTSD i innymi zaburzeniami i próbują opracować racjonalne i oparte na badaniach leczenie farmakologiczne. Wcześniejsze rozdziały pochodzą z rozważenia odpowiednich modeli zwierzęcych potencjalnie użytecznych w badaniu PTSD, takich jak dobrze znany model wyuczonej bezradności wynikającej z nieuniknionego stresu, opisów układu współczulno-łożyskowego i osi podwzgórze-przysadka-kory nadnercza jako podstawy stresu w ogóle, a PTSD w szczególności, do badań psychofizjologicznych, które mogą pomóc w diagnozie PTSD. Najważniejsze to badania dotyczące wspólnego wkładu i możliwych interakcji układu współczulno-nerwowo-łożyskowego i osi podwzgórze-przysadka-kory nadnercza u pacjentów z zespołem stresu pourazowego, co znajduje odzwierciedlenie w ich znacznie podwyższonym stosunku noradrenaliny w moczu do kortyzolu w porównaniu z wartościami w grupach z innymi zaburzeniami
[patrz też: jak szybko zrzucić brzuch, lioven, refundacja aparatów słuchowych ]