Późna zakrzepica tętnic nerkowych po transplantacji związanej ze śródoperacyjną kompresją brzucha i jamy brzusznej

Zakrzepica tętnic nerkowych występuje w 0,1 do 2 procent przeszczepów nerki ze zwłok i wiąże się z niedociśnieniem, nieuprawnioną manipulacją narządem, podawaniem globuliny antylimfocytowej i wczesnym leczeniem pooperacyjnym cyklosporyną, rozbieżnościami w wielkości dawcy i wielkości naczynia odbiorcy, pewnym typem zespoleń , wiele naczyń krwionośnych i zwężenie tętnic nerkowych w przeszczepie. * Zgłaszamy przypadek późnej zakrzepicy tętnicy nerkowej po transplantacji związanej z zewnętrzną śródoperacyjną kompresją brzucha.
64-letni mężczyzna przeszedł w 1989 roku pierwszy przeszczep nerki ze schorzeniami nerki w schyłkowym stadium policystycznej choroby nerek. Jego przebieg pooperacyjny nie był niczym szczególnym. Wrócił do szpitala 12 miesięcy później w celu rewizji artroplastyki prawej biodra, pierwotnie wykonanej z powodu urazu biodra. Przy przyjęciu jego ciśnienie krwi wynosiło 140/70 mm Hg, a jego tętno było 76 i regularne, z normalnymi pulsami peryferyjnymi. Układ sercowo-naczyniowy i układ oddechowy były prawidłowe, a przeszczep znajdujący się w lewym dole biodrowym nie był miękki. Prawa noga pacjenta została znacząco skrócona i zewnętrznie obrócona w wyniku poluzowania części udowej. Stężenie kreatyniny w surowicy wynosiło 205 .mol na litr, liczba płytek krwi 149 × 109 na litr, a poziom hemoglobiny wynosił 119 g na litr. Czas protrombinowy i czas częściowej tromboplastyny wynosił odpowiednio 25,3 i 34,2 sekundy, podczas gdy pacjent otrzymywał rutynową terapię przedczołową warfaryną.
Zmiana artroplastyki stawu biodrowego wymaga, aby pacjent był ustawiony poprzecznie, z prawym biodrem najwyżej. Lewy obszar brzucha i miednicy, w tym lewy dołu biodrowego, zostały ustabilizowane za pomocą worka z fasolą. Ciśnienie krwi utrzymywało się powyżej 100/60 mm Hg, a wydalanie moczu wynosiło 75 ml na godzinę podczas trzygodzinnej procedury. Po operacji wydalanie moczu zmniejszyło się, a bezmęk rozwinęła się w ciągu godziny. Pacjent miał klinicznie łagodną hipowolemię, ale pomimo ekspansji objętościowej za pomocą krystaloidów i produktów krwiopochodnych, utrzymywała się anuria. Ocena ultrasonograficzna nie wykazała przepływu krwi w przeszczepionej nerce. Po eksploracji 14 godzin po wystąpieniu bezmoczu nie stwierdzono wyraźnej nieprawidłowości naczyniowej, chociaż potwierdzono obecność zakrzepicy tętniczej. Nerka została uznana za niewydolną i została usunięta. Badanie patologiczne wykazało bladą kapsułę z wieloma obszarami krwotoków ogniskowych; pod mikroskopem był ogromny zawał. Nie było dowodów ostrego odrzucenia aloprzeszczepu.
W tym przypadku zakrzepica tętnicy udowej wydaje się być bezpośrednio związana z kompresją zewnętrzną w miejscu szczepienia, być może uwydatniona przez towarzyszące śródoperacyjne kurczenie się objętości. Plastyka stawu biodrowego jest częstą procedurą u pacjentów po przeszczepie nerki, ponieważ wiele z nich ma martwicę kości spowodowaną osteodystrofią nerek lub steroidoterapią. Chociaż zakrzepica tętnicy nerkowej jest rzadkością u takich pacjentów, sugerujemy stosowanie minimalnego lub przerywanego ciśnienia w dowolnej procedurze wymagającej ucisku w obszarze przeszczepu, aw przypadku artroplastyki stawu biodrowego zastosowanie specjalistycznego stolika ortopedycznego przeznaczonego do stabilizacji bez kompresja miednicy, aby uniknąć tej rzadkiej, ale niszczycielskiej komplikacji.
JM McCarthy, MD
CK Yeung, MD, FRCP (C.)
PA Keown, MD, FRCP (C.)
Towarzystwo Transplantacji Kolumbii Brytyjskiej, Vancouver, BC V5Z 1M9, Kanada
Odniesienie * Palleschi J, Novick achéal, Braun WE, Magnusson MO. . Powikłania naczyniowe przeszczepienia nerek. Urologia 1980; 16: 61-7.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Powołanie się na artykuł (1)
[przypisy: olej śliwkowy, nfz lista oczekujących do sanatorium, jak szybko zrzucić brzuch ]