Randomizowana, podwójnie ślepa próba leczenia nystatynowego z powodu zespołu nadpobudliwości Candidiasis

W ostatnich latach niektórzy z Candida albicans, drożdży, które są częścią normalnej flory jelitowej człowieka, spowodowali zaburzenie różnie znane jako zespół nadwrażliwości kandydozy, przewlekłą kandydozę, kompleks związany z candida i połączenie drożdży . 2 3 Według Truss i Crook, 1, 2, pierwsi zwolennicy tej hipotezy, syndrom jest spowodowany przez przerost C. albicans na błonach śluzowych iw przewodzie pokarmowym w odpowiedzi na kilka czynników, w tym za antybiotyki spektralne lub doustne środki antykoncepcyjne i ciąża. Ten przerost C. albicans powoduje stan zapalny i inwazję błon śluzowych, z towarzyszącymi objawami lokalnymi i, jak twierdzą zwolennicy, alergiczną lub toksyczną uogólnioną reakcją. Większość kobiet, u których rozpoznano zespół nadwrażliwości na kandydozę, ma nawracające lub uporczywe zapalenie pochwy candida lub inne śluzówkowo-skórne zakażenia candida, oprócz ciężkiego napięcia przedmiesiączkowego i nieregularnych miesiączek. Przewlekłe objawy żołądkowo-jelitowe, takie jak wzdęcia, zgaga, zaparcia i biegunka, jak również manifestacje ośrodkowego układu nerwowego, w tym ciężka depresja lub lęk, utrata zdolności koncentracji i deficyty pamięciowe, są również powszechne. Inne często opisywane objawy to: zmęczenie, drażliwość, ból głowy i dokuczliwe objawy oddechowe, takie jak utrzymujące się przekrwienie błony śluzowej nosa. Zespół nadwrażliwości na kandydozę, wraz z przewlekłą mononukleozą spowodowaną zakażeniem wirusem Epsteina-Barra, przewlekłą brucelozą, hipoglikemią, zapaleniem mięśniówki i zespołem alergii środowiskowej, został zaproponowany jako potencjalna przyczyna lub wyjaśnienie zespołu chronicznego zmęczenia.4 5 6 Zespół nadwrażliwości na kandydozę jest zwykle identyfikowany na podstawie samej tylko prezentacji klinicznej pacjenta; ogólnie testy laboratoryjne nie są pomocne, chociaż często stosuje się testy alergologiczne. Dopiero niedawno podjęto kontrolowane badania w celu oceny kryteriów diagnostycznych.6 Pacjenci otrzymują długoterminową terapię doustną (i często dopochwową) nystatyną, która jest zwykle podawana w rosnących dawkach, aż do ustąpienia objawów. Ponadto zaleca się pacjentom unikanie antybiotyków o szerokim spektrum działania, kortykosteroidów, doustnych środków antykoncepcyjnych i diet bogatych w węglowodany. Zwolennicy twierdzą, że wielu pacjentów reaguje dramatycznie na taką terapię.1, 2 Doświadczenie było dotychczas anegdotyczne, a żadne obiektywne, prospektywne i zaślepione badania nie odnosiły się do prawdziwego działania nystatyny lub innych środków przeciwgrzybiczych u pacjentów, u których wystąpił zespół. .3, 5 Odpowiednio, przeprowadziliśmy randomizowane, podwójnie ślepe, krzyżowe badanie leczenia nystatyną doustną i dopochwową w porównaniu z placebo u 42 kobiet przed menopauzą z podejrzeniem zespołu nadwrażliwości o kandydozę.
Kryteria rejestracji
Zapisy były ograniczone do kobiet przed menopauzą w wieku od 21 do 40 lat z zapaleniem pochwy candida w wywiadzie, które zostały zaostrzone przez antybiotykoterapię i zareagowały na nystatynę lub inne lokalne leki przeciwgrzybicze. Kobiety musiały mieć trzy z następujących pięciu dodatkowych cech klinicznych, które uważane są za szczególnie częste u pacjentów z zespołem nadwrażliwości na kandydozę: objawy żołądkowo-jelitowe o nieznanej przyczynie utrzymującej się przez co najmniej jeden rok, objawy górnych lub dolnych dróg oddechowych sugerujące alergię oddechową, objawy napięcia przedmiesiączkowego, umiarkowanej do ciężkiej depresji bez cech wegetatywnych lub psychotycznych oraz trudności z pamięcią krótkoterminową lub koncentracją
[patrz też: lioven, przychodnia vitamed, jak szybko zrzucić brzuch ]