Szumy uszne z powodu niskiej dawki dożylnej terapii aspirynowej

Aspiryna jest dobrze znaną przyczyną szumu w uszach. Chociaż niepokojące, ten efekt uboczny zwykle znika, gdy dawka jest zmniejszona. Chcielibyśmy opisać pacjenta, u którego nawet bardzo niska dawka aspiryny powodowała szum w uszach, gdy podawano go w niekonwencjonalny sposób.
60-letni mężczyzna z przewlekłą chorobą niedokrwienną serca został hospitalizowany w celu leczenia zastoinowej niewydolności serca o nowym początku. Po intensywnym leczeniu spowodowało wyraźną poprawę, pacjent zauważył utrzymujący się szum w uszach w lewym uchu. Badanie otoskopowe wykazało, że w zewnętrznym przewodzie słuchowym znajdowało się ciało obce, częściowo je blokując. Po dokładnym zbadaniu tego ciała po jego wyekstrahowaniu, zidentyfikowano go jako połowę standardowej tabletki 250 mg aspiryny, która jest zwykle przepisywana w naszym oddziale (chociaż zazwyczaj podaje się ją doustnie) w celu zapobiegania i leczenia niedokrwiennego serca choroba. Pospiesznie zwołane dochodzenie wykazało, że półpłytka spadła na poduszkę pacjenta podczas snu, po czym zaczęła docierać do jego ucha. Przerwanie podawania kwasu acetylosalicylowego drogą fonetyczną złagodziło dyskomfort związany z dzwonieniem pacjenta.
Szumy uszne są częstym problemem klinicznym i mogą być bardzo niepokojące. W wielu przypadkach, pomimo skoncentrowanego wysiłku diagnostycznego, nie można znaleźć możliwej do leczenia przyczyny szumu w uszach, a pacjent jest leczony objawowo. Chociaż dość rzadkie, wysokie lokalne stężenie aspiryny powinno być dodane do listy zaburzeń w diagnostyce różnicowej łatwych do leczenia (i możliwych do uniknięcia) przyczyn tej uciążliwej dolegliwości.
C. Putterman, MD
E. Ben-Chetrit, MD
Szpital Uniwersytecki Hadassah, Jerozolima, Izrael 91120
Powołanie się na artykuł (1)